Platangården er en lille, hyggelig vuggestue centralt på Frederiksberg. Vi skaber et trygt og udviklende miljø, hvor omsorg, nærvær og leg går hånd i hånd. Vores pædagogiske tilgang bygger på en anerkendende og inkluderende praksis, hvor alle børn bliver mødt med respekt og har mulighed for at udfolde sig i deres eget tempo.
Vores vuggestue består af fire stuer med 11-12 børn på hver, og vi har en skøn, grøn legeplads, der fungerer som en lille oase midt i byen. Her kan børnene udforske naturen, lege frit og deltage i små pædagogiske aktiviteter som plantning, høst og kreativ leg.
Vi lægger vægt på at skabe en hverdag fyldt med nærvær, leg og læring, hvor børnene får mulighed for at udvikle sig både sprogligt, motorisk og socialt. Vi arbejder med små læringsmiljøer, dialogisk læsning og kreative forløb, og vi bruger byens mange tilbud som en del af vores pædagogiske arbejde – fra ture i Frederiksberg Have og Zoologisk Have til teater og børnejazz.
I Platangården prioriterer vi et tæt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene. Vi tror på, at den bedste start på livet skabes i fællesskab, hvor børnene mødes med tryghed, nysgerrighed og medbestemmelse.
Dagens rytme i vuggestuen
Kl. 7-8: 2 medarbejdere åbner institutionen. Vi spiser morgenmad og hygger os på én af stuerne. Vi åbner skiftevis på stuerne en måned af gangen. Hvilken stue der åbnes på kan ses på opslagstavlen i vindfanget.
Kl. 8-9: Vi går på stuerne og leger mens resten af børnene ankommer og det øvrige personale møder ind. Børnene skal være i vuggestuen senest 9.30 eller efter nærmere aftale med stuen. Enkelte af de mindre børn sover to gange om dagen og de bliver i dette tidsrum lagt til deres formiddagslur. I dette tidsrum spiser vi også frugt, som er leveret af forældrene.
Kl. 9.30-11: Her laver vi forskellige aktiviteter ofte i små læringsmiljøer, enten på stuerne eller udenfor på legepladsen. Dette tidsrum er også vores mulighed for udflugter.
Kl. 11-12: Vi rydder op på stuerne og spiser frokost, snakker og hygger os. Derefter bliver børnene skiftet og nogle går på toilettet. Imens bliver der sunget eller læst historie og børnene bliver så puttet. De mindste i barnevogne, de mellemste i krybber og de største i alrummet.
Kl. 12-15: I dette tidsrum sover næsten alle børn og de voksne har nu tid til at få snakket sammen og til at få ordnet en masse praktiske ting. En voksen sidder på skift hos de sovende børn i alrummet. Børnene vågner lige så stille og så er det tid til at tilbyde børnene eftermiddags mad bestående af brød, frugt eller grød.
Kl. 15-17: Nu er alle børn oppe igen, bortset fra de mindste som nu får deres anden lur. Vi leger igen på stuerne eller på legepladsen og børnene begynder så småt at blive hentet.